אלו הם סוגי הדלק העיקריים שקיימים בעולם כיום (מעודכן ל2025)

דלק הוא חלק מהותי מחיי היומיום שלנו. אנחנו משתמשים בו כדי להפעיל את מכוניות ואמצעי תחבורה, לחמם את הבתים והדירות שלנו, ואפילו לבשל את אוכל. ישנם סוגים רבים ושונים של דלק, לכל אחד תכונות ושימושים ייחודיים משלו, גם לאדם יחיד וגם בתעשייה. לכל סוג יש הנחיות שונות לייבוא ולהובלה, לכן כל ספק דלק מקצועי צריך לעמוד בדרישות בטיחות על מנת לשמור על איכות כל סוג דלק.

בנזין – הנפוץ ביותר עבור כלי תחבורה כבדים

בנזין הוא אכן אחד הדלקים הנפוצים ביותר לתחבורה. הוא מופק מנפט גולמי בתהליך שנקרא זיקוק פֶּטרוֹכִימִי (Fractional Distillation). בתהליך זה, הנפט הגולמי מחומם לטמפרטורות גבוהות, והרכיבים השונים שלו נפרדים לפי משקל וטמפרטורת רתיחה. הבנזין הוא "פלח" (fraction) קל יחסית של הנפט.

  • איך הוא עובד: בנזין מיועד לשימוש במנועי הצתת ניצוץ (Spark-Ignition Engines). במנועים אלו, תערובת של בנזין ואוויר נדחסת על ידי בוכנה, ואז מוצתת על ידי ניצוץ חשמלי ממצת (פלאג). הפיצוץ המבוקר דוחף את הבוכנה ומייצר את כוח הסיבוב.
  • מאפיינים עיקריים: הבנזין הוא חומר נדיף מאוד (מתאדה בקלות) ודליק ביותר. המדד המרכזי לאיכותו הוא דירוג האוקטן (למשל, אוקטן 95 או 98 בישראל). דירוג אוקטן גבוה יותר משמעו שהדלק עמיד יותר בפני "דטונציה" (הצתה מוקדמת או "נקישות מנוע") תחת דחיסה גבוהה, מה שמאפשר למנועים מודרניים לפעול ביעילות רבה יותר.
  • שימושים: מעבר למכוניות וכלי רכב, הוא משמש גם באופנועים, סירות מנוע קטנות, וציוד מכני קטן כמו מכסחות דשא, מסורי שרשרת וגנרטורים ביתיים.

דיזל (סולר)

הדיזל, המכונה בישראל גם סולר, הוא גם כן תוצר של זיקוק נפט גולמי, אך בהשוואה לבנזין הוא "פלח" כבד וצפוף יותר מהבנזין. כפי שציינו, יש לו צפיפות אנרגיה גבוהה יותר מבנזין, כלומר כל ליטר של סולר מכיל יותר אנרגיה מאשר ליטר של בנזין, מה שתורם לצריכת דלק חסכונית יותר (יותר קילומטרים לליטר).

  • איך הוא עובד: סולר משמש במנועי הצתת דחיסה (Compression-Ignition Engines), המכונים "מנועי דיזל". בניגוד למנוע בנזין, במנוע דיזל דוחסים אוויר בלבד לרמה קיצונית. הדחיסה גורמת לאוויר להתחמם לטמפרטורה אדירה (מעל 500 מעלות צלזיוס). רק אז מוזרק הסולר לתוך האוויר הלוהט, והוא ניצת באופן ספונטני מהחום – ללא צורך בניצוץ חשמלי.
  • מאפיינים עיקריים: הוא פחות נדיף ופחות דליק מבנזין בטמפרטורת החדר, אך יעיל מאוד אנרגטית. המדד המרכזי לאיכותו הוא דירוג צטאן (Cetane), המודד את קלות ההצתה של הדלק (בניגוד לאוקטן, המודד עמידות בפני הצתה).
  • שימושים: בשל היעילות הגבוהה והמומנט (כוח סיבובי) הגבוה שמנועי דיזל מפיקים, הוא אידיאלי לכלי רכב כבדים הדורשים כוח רב: משאיות, אוטובוסים, רכבות, ספינות, ציוד חקלאי וציוד הנדסי כבד. הוא נפוץ גם בגנרטורים גדולים לחירום ובמכוניות פרטיות (בעיקר באירופה).

ביודיזל (דיזל אורגני)

ביודיזל הוא דוגמה לדלק ביולוגי (Biofuel). כפי שצוין, הוא אינו מופק מנפט גולמי אלא ממקורות מתחדשים.

  • איך הוא מיוצר: הוא מיוצר בתהליך כימי הנקרא טראנסאסטריפיקציה. בתהליך זה, מגיבים שמן צמחי (כמו סויה, קנולה, חמניות או דקלים) או שומן מן החי (לרבות שמן טיגון משומש) עם אלכוהול (בדרך כלל מתנול). התוצאה היא ביודיזל (אסטר) ומוצר לוואי בשם גליצרין.
  • איך משתמשים בו: ניתן להשתמש בביודיזל בצורתו הטהורה (B100), אך נפוץ הרבה יותר להשתמש בו כתערובת עם דיזל רגיל. תערובות נפוצות הן B5 (5% ביודיזל, 95% דיזל) או B20 (20% ביודיזל, 80% דיזל). רוב מנועי הדיזל המודרניים יכולים לפעול על תערובות אלו ללא כל שינוי.
  • יתרונות וחסרונות:

    יתרונות: הוא מתחדש, מתכלה ביולוגית (בניגוד לדלק מאובני), ובעירתו נחשבת לנקייה יותר (פחות פיח ופליטות גופרית).

    חסרונות: עלולות להיות לו בעיות בתנאי קור (הוא עלול להתמצק ולסתום מסננים), וקיים ויכוח אתי וכלכלי לגבי "מזון מול דלק" – האם נכון להשתמש בקרקע חקלאית לגידול דלק במקום מזון.

גז טבעי

גז טבעי הוא דלק מאובנים (Fossil Fuel) גזי, הנמצא במאגרים תת-קרקעיים, לעיתים קרובות יחד עם נפט (כפי שנמצא במאגרי הגז מול חופי ישראל). הרכיב המרכזי בו הוא אכן מתאן ($CH_4$).

יתרונות וחסרונות: הוא נחשב לדלק המאובנים ה"נקי" ביותר, מכיוון שבעירתו פולטת פחות פחמן דו-חמצני ($CO_2$) באופן משמעותי מפחם או נפט, וכמעט ללא פיח או גופרית. עם זאת, הוא עדיין דלק מאובני התורם להתחממות הגלובלית, ודליפות של גז מתאן לא שרוף לאטמוספירה הן בעייתיות, כיוון שמתאן הוא גז חממה חזק מאוד.

צורות שימוש: כדי להשתמש בגז טבעי ביעילות, נהוג לעבד אותו לשתי צורות עיקריות:

גז טבעי דחוס (CNG – Compressed Natural Gas): הגז נדחס בלחץ גבוה מאוד (פי 200-250 מהלחץ האטמוספרי) ומאוחסן במכלים מיוחדים. הוא משמש בעיקר כדלק לתחבורה (אוטובוסים, משאיות ורכבים ייעודיים).

גז טבעי נוזלי (LNG – Liquefied Natural Gas): הגז מקורר לטמפרטורה קיצונית של כ-162 מעלות צלזיוס מתחת לאפס. בטמפרטורה זו הוא הופך לנוזל, ונפחו קטן פי 600. צורה זו מאפשרת לשנע אותו ביעילות באוניות-מכלית למקומות רחוקים שאינם מחוברים בצינורות.

שימושים מורחבים:

  • ייצור חשמל: זהו השימוש העיקרי בישראל. תחנות כוח טורבינת-גז משתמשות בגז טבעי כדלק נקי ויעיל יחסית לייצור חשמל.
  • חימום ותעשייה: משמש לחימום בתים (במדינות קרות) ולהנעת תהליכים תעשייתיים במפעלים הדורשים חום רב (כמו מפעלי זכוכית, מלט ומזון).
  • חומר גלם (Feedstock): משמש כחומר גלם בסיסי בתעשייה הפטרוכימית לייצור פלסטיק, דשנים וכימיקלים אחרים.

סוגי דלק וגז נוספים

ישנם גם סוגים רבים אחרים של דלק וגז, כגון פרופאן, אתנול וביודיזל. פרופאן הוא גז המשמש בדרך כלל לחימום
ובישול, בעוד שאתנול הוא דלק ביולוגי העשוי מתירס או צמחים אחרים. סוג דלק חשוב נוסף הוא דלק מטוסים (או דלק סילוניםAVIATION FUEL).

דלק תעופה משמש להנעת מטוסים, והוא תוכנן במיוחד להיות יציב ביותר ויכול לעמוד בתנאים הקיצוניים של טיסה בגובה רב. דלק סילוני הוא הסוג הנפוץ ביותר בתעשיית התעופה.

לסיכום

בנוסף לדלקים הנפוצים שהוזכרו לעיל, ישנם גם סוגים רבים אחרים של דלק המשמשים למטרות מיוחדות. לדוגמה, מימן
הוא דלק שצובר פופולריות כחלופה לדלקים מאובנים. הוא נקי ומתחדש, וניתן להשתמש בו להנעת רכבי תאי דלק.
בסך הכל, ישנם סוגים רבים ושונים של דלק, כל אחד עם תכונות ושימושים ייחודיים משלו.

בין אם אתם מפעילים את המכונית שלכם, מחממים את הבית או מבשלים את האוכל שלכם, יש דלק שיכול לעזור לכם לבצע את העבודה.

ספק הדלק שלכם – הוט אנרגיה

לא חסרות חברות אספקת דלק שמקצרות תהליכים, מתפשרות על בטיחות ואיכות – לא אצלנו. המטרה שלנו להיות הראשונים בתעשיה, לכבד את הלקוחות שלנו ולהעמיד סטנדרט חדש בתחום אספקת הדלק. רוצים להתייעץ לגבי סוגי הדלק שאנחנו מספקים? אנחנו זמינים ללקוחותינו ומוכנים לעזור ולתת מענה לכל צורך.

חייגו אלינו לאספקת דלק זריזה

מידע מקצועי נוסף

תחזוקה קמין נפט / תמונה ראשית

ניקוי ותחזוקת קמין נפט

קמין נפט מהווה פתרון חימום יעיל ואהוב בבתים רבים בישראל, ושימוש בנפט לקמין של הוט אנרגיה מבטיח חימום אופטימלי ובטוח. כדי להבטיח פעולה תקינה לאורך