כל מה שצריך לדעת על אחסנת נפט

נפט הוא חומר אנרגיה איכותי – אך חשוב לדעת איך לאחסן אותו באופן בטוח. אחסון לא נכון של נפט יכול להוביל להתפרצות של שריפות ודלקות, דבר שהוא מסכן חיים. הסכנה הרבה שיכולה להיות באחסון לא נכון של נפט הובילה את רשויות המדינה לכתוב תקנות ברורות מאוד לאחסון בטוח של נפט.

תקנות הבטיחות לאחסנת נפט מבוססת על חוק ותקנות שנחקקו בשנת 1976 והן חלות גם על סולר ומוצרי לוואי אחרים של נפט. תקנות אלו מגדירות באופן ברור ומסודר את המרחק הנדרש ואמצעי הבטיחות הנוספים שיש לנקוט כאשר מאחסנים נפט או מעבירים אותו ממקום למקום. תקנות אלו כוללות בין את המרחק שצריך לשמור בין הנפט, מקורות אפשריים להצתה, מוצרי חשמל וקווי חשמל, מבנים, מגרשים פתוחים, מקורות מים ועוד… . 

איך מאחסנים נפט?

אחסון של נפט בבתים פרטיים או במפעלים דורש קודם כל מודעות לנושא הבטיחות והזהירות שיש לנקוט בגלל הסכנות של חומר דליק זה. להובלה של נפט בדרכים ביבשה או בים יש גם תקנות מיוחדות – כי התפשטות של נפט באזורי טבע יכולה לגרום לאסון אקולוגי. התפשטות של נפט על כבישים עירוניים או בין עירוניים עלולה לגרום לסכנת החלקה של כלי רכב ולשריפות. בבתים פרטיים נזילה של נפט יכולה לגרום לסכנת שריפות או לזיהום האוויר עם אדי הנפט. אם יש לכם בבית מישהו שסובל מאסתמה או מחלות נשימה חשוב במיוחד שתוודאו שהנפט יהיה אטום כמו שצריך בלי סכנת דליפה או נזילה.

תקנות בטיחות באחסון נפט

חשוב לדעת שתקנות הבטיחות באחסון נפט שונות לבתי אב פרטיים ולמוסדות ציבור או מפעלים. בבתים פרטיים יש לאחסן את הנפט במקום שרחוק מחוטי חשמל, קווי חשמל, מקורות חום ואש. כך למשל אסור לעשן ליד איפה שמאחסנים נפט – כי הסיגריה או השאריות שלה יכולות לגרום לדלקה. עוד חשוב לשים לב שאסור לאחסן נפט ליד מקורות חימום כמו למשל תנור אפייה, תנור חימום או כיריים (חשמליות או גז). אן אתם משתמשים בבית שלכם בנפט לחימום קמין או תנור חימום בחורף – חשוב שתוודאו שהמכל בו אתם מאחסנים את הנפט יהיה רחוק ממקורות חימום. 

בטיחות באחסון נפט לחימום ביתי

בטיחות באחסון נפט לחימום ביתי יכולה להציל ולשמור על החיים שלכם ושל כל בני הבית שלכם. אחד הדברים שהכי חשוב לעשות באחסון של נפט ומוצריו בבית הוא להרחיק אותם מהישג ידם של ילדים. ילדים יכולים בהיסח דעת או מחוסר ידע לגרום להצתה של הנפט לכדי דלקה גם אם לא התכוונו לכך. עוד חשוב לשים לב שבימים חמים בקיץ או בעונות אחרות הנפט נמצא במקום מקורה או מקורר – כי הוא יכול בגלל אדי חום להידלק או לגרום לזיהום באוויר.

סיכום – למה חשוב לשים לב כאשר מאחסנים נפט?

בסופו של דבר כאשר אתם מאחסנים נפט חשוב שתשימו לב:

  • איפה אתם מאחסנים אותו בבית
  • שהוא רחוק ממקורות דליקים
  • שהוא נמצא במרחק גדול ככל שניתן ממקורות חום
  • שהוא לא נגיש לילדים
  • שהוא אטום במכל סגור ולא דולף

הקפדה על כל כללי הבטיחות האלו תוכל להבטיח את הביטחון האישי שלכם ולהפוך את השימוש שלכם בנפט ביתי לבטוח יותר. כאשר אתם רוצים לחמם את הבית בחורף באמצעות קמין או נפט חשוב שתעשו מחקר מקדים ותוודאו שיש לכם איך לאחסן את הנפט בבית שלכם באופן בטוח לפי התקנות המופיעות בחוק. 

מידע מקצועי נוסף