השפעת אי היציבות הגלובלית על מחירי האנרגיה ב-2024
בצל מלחמת חרבות ברזל ומלחמת רוסיה אוקראינה

אי יציבות גלובלית, כגון מלחמות שאנו חווים עכשיו כמו 'חרבות ברזל' ומלחמת רוסיה אוקראינה ומשברים כלכליים או אירועי טבעי קיצוני יכולים להשפיע באופן משמעותי על מחירי האנרגיה בעולם ובסוף להוות השפעה על הכיס של כולנו, בואו נסקור במהירות את השפעות מלחמת רוסיה ואוקראינה והשפעת מלחמת ישראל על מקורות האנרגיה העולמיים.

ההשפעות הישירות של המלחמות והיצע הדלק העולמי

אי יציבות גלובלית יכולה להוביל להאטה של היצע הדלק והנפט, להגבלות על יצוא הדלק והנפט, לאי יציבות בשווקי הון ולעלייה בעלויות הייצור. כל אלו יכולים לתרום לעלייה במחירים.

לדוגמה:

  • המלחמה בין רוסיה לאוקראינה גרמה להאטה של היצע וייצור הדלק והנפט הרוסי, מה שתרם לעלייה במחירים בעולם הגלובלי
  • הסנקציות על תעשיית הדלק של רוסיה גרמו להעלאות מחירים משמעותיות עקב ירידה בהיצע הדלק העולמי – מה שגרם כמובן לעליות נוספות במחירי הדלק הגלובליים
  • מלחמת ישראל גרמה להאטה של ייצוא של מוצרי אנרגיה רבים מישראל וממדינות אחרות באזור, מה שתרם לעלייה במחירים
  • ארגוני טרור כמו החות'ים שמהוות איום כלכלי לא רק על ישראל אלא איום כלכלי על כל העולם מכיוון שרוב הסחורות שעוברות לישראל ולשאר העולם הן דרך תעלת סואץ שנמצאת אחרי וקרוב לתימן – שם החותים נמצאים

השפעות עקיפות

אי יציבות גלובלית יכולה גם להוביל לעליות נוספות במחירי הדלק והנפט עקב כספי משקיעים רבים שמהמרים כי בכל פעם שישנה מלחמה – מחירי הדלק עולים, המשקיעים מהמרים על כך ושמים את הכסף שלהם ובעצם קונים את הדלקים גם במחירים הגבוהים שלהם, מה שגורם להמשך של עליות מחירים נוספות.

ההיערכות לעתיד המחירים מצד האנליסטים

על פי מאמר שפורסם ב-12 בינואר 2023 באתר TheStreet, האנליסט ג'ון דה האן, מחברת השוואת מחירי הדלקים GasBuddy, צופה כי מחירי הדלק בארצות הברית יירדו ב-2024, אך יישאר גבוהים מהממוצע של השנים האחרונות.

דה האן מעריך כי מחיר הבנזין הממוצע בארצות הברית יהיה 3.38 דולר לגלון ב-2024, לעומת 3.51 דולר לגלון ב-2023. דה האן טוען כי הירידות במחירי הדלק ייגרמו על ידי מספר גורמים, כולל:

  • סיום המלחמה בין רוסיה לאוקראינה: סיום המלחמה צפוי להוביל לעלייה באספקת הדלק העולמי, מה שעשוי לתרום לירידה במחירים.
  • עלייה בתפוקת הדלק בארצות הברית: ארצות הברית צפויה להגדיל את תפוקת הדלק שלה ב-2024, מה שעשוי גם הוא לתרום לירידה במחירים.
  • האטה בצמיחה הכלכלית העולמית: האטה בצמיחה הכלכלית העולמית צפויה להוביל לירידה בביקוש לדלק, מה שעשוי גם הוא לתרום לירידה במחירים.

עם זאת, דה האן מציין כי מחירי הדלק ב-2024 עדיין צפויים להיות גבוהים מהממוצע של השנים האחרונות. הסיבה לכך היא שהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה גרמה לעלייה משמעותית במחירי הדלק, ושהעלייה הזו צפויה להישאר בגדרה גם לאחר סיום המלחמה.

דה האן ציין גם כי ישנם מספר גורמים שעשויים להשפיע על מחירי הדלק ב-2024, ושהערכותיו עלולות להשתנות בהתאם להתפתחויות העתידיות. בין הגורמים הללו ניתן למנות:

  • אירועים ביטחוניים נוספים באזור המזרח התיכון: אירועים ביטחוניים נוספים באזור עשויים להוביל לעלייה במחירי הדלק.
  • התערבות ממשלתית: ממשלות עשויות לנקוט בצעדים כדי להפחית את מחירי הדלק, כגון הטבות מס או מענקים.
  • התפתחויות טכנולוגיות חדשות: התפתחויות טכנולוגיות חדשות בתחום האנרגיה המתחדשת עשויות להוביל לירידה במחירי הדלק.

לסיכום האנליסטים

האנליסט ג'ון דה האן צופה כי מחירי הדלק בארצות הברית יירדו ב-2024, אך יישאר גבוהים מהממוצע של השנים האחרונות. ההערכות הללו מבוססות על מספר גורמים, כולל סיום המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, עלייה בתפוקת הדלק בארצות הברית והאטה בצמיחה הכלכלית העולמית. עם זאת, ישנם מספר גורמים שעשויים להשפיע על מחירי הדלק ב-2024, ושהערכות דה האן עלולות להשתנות בהתאם להתפתחויות העתידיות.

בנוסף, מדינות רבות פועלות לגוון את מקורות האנרגיה הקיימות שלהן, על מנת להפחית את התלות בדלקי מאובנים. צעדים אלו עשויים גם הם לתרום לירידה במחירי האנרגיה בעתיד בעקבות מעבר למקורות אנרגיה בר-קיימא כגון דלקים ביולוגיים או שימוש במקורות אנרגיה נקיים כמו השמש ותחנות חשמל מבוססות אנרגיה גרעינית (מה שמתפתח כבר כמה שנים במדינות מפותחות כמו יפן).

ובנתיים עד שכל העולם יירגע והמצב הפוליטי והכלכלי ישתפר – הנכם מוזמנים ליצור קשר עם חברת הוט אנרגיה – ספקית מקצועית לדלקים, סולר ונפט למגוון תעשיות ותוכלו להנות ממקורות אנרגיה מוזלים כגון נפט לחימום ביתי במחירים נוחים ביחס לשוק וגם לקבל שירות לקוחות מצוין בהזמנות סולר להסקה במחירים נוחים עם זמני הגעה מדויקים וניידות תדלוק גבוהה על נפט המיועד לקמין ועוד מקורות אנרגיה מוזלים, מקווים שלמדתם קצת על תעשיית הדלק ועתיד המחירים שלה בעקבות המצב הגלובלי, בהצלחה!

מידע מקצועי נוסף

כל מה שצריך לדעת על אחסנת נפט

כל מה שצריך לדעת על אחסנת נפט

נפט הוא חומר אנרגיה איכותי – אך חשוב לדעת איך לאחסן אותו באופן בטוח. אחסון לא נכון של נפט יכול להוביל להתפרצות של שריפות ודלקות,